Friday, September 27, 2013

of 2nd year and maturity

Bismillah. Salam alaikum :)

I've been longing to publish this kind of entry (yes it was supposed to be published before i enter my 3rd year studies eyy) tapi disebabkan i tinggal laptop kat Irbid and balik Malaysia dengan senang lenang tak bawak banyak barang, so terpaksa postpone this post.

Alhamdulillah i am now a 3rd year degree student in Islamic Banking & Economics, Yarmouk Uni. 2nd year.. it was tough, mind-torturing and suffocating. And many yet to come. Itu cerita study, belum masuk hal peribadi lain yang sangat menuntut tenaga minda dan hati.

Anyway anyhow, aku tak mampu nak comment banyak tentang hari-hari sebagai pelajar tahun dua itu, sebab tak terluah syukurnya Allah mudahkan langkah aku. Alhamdulillah. Walaupun dengan bahagianya aku telah jatuhkan muaddal (pointer) aku time sem 1, tp dengan penuh kesedaran aku naikkan balik dan sekarang, eventho ada sedikit sebanyak penyesalan sebab tak all out dulu, akademik menjadi lebih stabil.

Time tengah menaip post ni, sambil-sambil aku belek notebooks aku sepanjang tahun 2, terjumpa aku tulis satu note. Dan note ini, menutup cerita tahun dua yang aku ringkaskan :)

It is easy for you because Allah ease it for you,
and it seems hard for you because Allah made it hard on you,
don't downgrade people when they couldn't do what you're capable to do,
and don't feel intimidated when you're incapable to do what they're capable to do so,
on top of all, He's the one who made it easy,
and lessen your burden when you found it is hard on you,
your intelligence, your capabilities, your potentials, your everything ;
It is not even yours.
Back to Him, who bestowed it all for you.
Alhamdulillah ala kulli haal, Astaghfirullah ala kulli zanbin.

''..kemudian apabila Kami berikan nikmat Kami kepadanya, dia berkata 'sesungguhnya aku diberi nikmat ini hanyalah kerana kepintaranku', Sebenarnya itu adalah ujian, tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui'' (39:49)

----------------------------------------------

Aku tulis note ni masa tengah duduk di library, lari daripada orang yang suka compare aku dengan mereka. Yang suka complain kenapa result aku rendah, dan mula cakap itu ini. Yang suka rendahkan diri mereka bila result aku (sedikit) tinggi. Yang merasakan hidup ini adalah pencapaian akademik semata-mata. Bugger! Yang suka cakap aku manusia gifted sedangkan mereka taktahu aku punya struggle untuk nak improve dalam setiap apa yg aku buat, terutama study. Yang suka pandang rendah konflik diri aku dengan berkata 'alah nadiyah kan iron lady'. Yang mula take for granted perasaan dan emosi aku yang mereka regard as 'nadiyah kan tak kisah?'. And the list goes on.

Aku pujuk diri sendiri sebaiknya.
Dan kenapa aku kata of 2nd year and maturity?
Sebab di umur ini, di tahap tahun pengajian ini, aku sudah mula kenal diri sendiri, sudah berjaya bezakan antara realiti dan fantasi dan angan-angan, sudah tidak lagi deluding myself,
Juga sudah pandai untuk bercakap dan bertoleransi dengan emosi, perasaan, hati dan ego sendiri.

This is my starting point, lets read more about life.
I will surely meet my ups and downs again,
But what matters the most is how aku boleh manage semua ini.
Susah..

And yes sekali lagi, sekarang di awal pengajian sem 1 tahun 3 ini, aku bukanlah seorang manusia yang stabil. I'm fighting against my own inferiority. I'm battling against my own insecurity.

Perlukan masa sedikit untuk adapt, adjust dengan diri sendiri.
Allah yustur insyaallah.

:)

1 comment:

  1. "Dan kenapa aku kata of 2nd year and maturity?
    Sebab di umur ini, di tahap tahun pengajian ini, aku sudah mula kenal diri sendiri, sudah berjaya bezakan antara realiti dan fantasi dan angan-angan, sudah tidak lagi deluding myself,
    Juga sudah pandai untuk bercakap dan bertoleransi dengan emosi, perasaan, hati dan ego sendiri.

    This is my starting point, lets read more about life.
    I will surely meet my ups and downs again,
    But what matters the most is how aku boleh manage semua ini.
    Susah.."

    Semoga terus berjaya menuju matang (yang tak diketahui secara pasti apa ukurannya itu), NS.

    Anon-MT

    ReplyDelete